Screen Time Index | Mister Spex

Screen Time Index

  • Meeste
    schermtijd


    Verenigde Staten
    Besteed de meeste tijd aan het kijken naar hun schermen (+44.9% meer dan de mediaan)
  • Minste
    tijd op social media


    Finland
    De Finnen zijn maar 57 minuten per dag op social media.
  • Meeste video game tijd


    Ierland
    Besteed de meeste tijd aan het spelen van videogames (74 min per dag), gevolgd door Mexico (73 min per dag) en de VS (69 min per dag).
  • “Om je ogen vochtig te houden en daarmee optimaal te verzorgen, raden we je oogdruppels aan. Maak gebruik van ontspanningsoefeningen voor de ogen zoals palmeren en overweeg een bril met blauwlichtfilter, met name als je ’s avonds veel achter een scherm zit."
    zegt Benny Bendt, opticien bij Mister Spex

Screen Time Index

Hoeveel tijd brengen mensen elke dag op een scherm door?

Bij alles wat we doen bij Mister Spex staat de gezondheid van de ogen centraal, dus we denken voortdurend na over hoe we de gezondheid van onze ogen het beste kunnen beschermen. Aangezien de Covid-19-pandemie ertoe heeft geleid dat bijna iedereen over de hele wereld vanuit huis is gaan moeten werken of leren, is het onvermijdelijk dat de schermtijd drastisch is toegenomen. Talrijke studies, waaronder ons trend rapport van 2018, in samenwerking met het Duitse Instituut voor Trend en Toekomstig Onderzoek, hebben de mogelijke negatieve effecten van langdurige schermtijd op de algehele gezondheid van de ogen aan het licht gebracht. Tot nu toe kunnen alleen hypothesen worden gemaakt over de langetermijneffecten van de huidige lockdown beperkingen, maar wat we wel weten is dat schermtijd een directe invloed heeft op de gezondheid van onze ogen en kan leiden tot vermoeide-, droge- en geïrriteerde ogen en schade aan het netvlies.

Mister Spex wil mensen aanmoedigen om de hoeveelheid tijd die ze elke dag op een scherm doorbrengen individueel te controleren en zo nodig in twijfel te trekken - want dit kan de gezondheid en het algemene welzijn van de ogen aantasten.

Dit is de reden waarom we een data-analyse hebben laten uitvoeren om te laten zien hoe de schermtijd gewoontes van land tot land verschillen. De resultaten laten zien hoe de schermtijd gewoontes van cultuur tot cultuur sterk kunnen verschillen. Als basis voor deze gegevensanalyse zijn 25 landen geselecteerd van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), die uitgebreide, vergelijkbare gegevens over schermtijd in de vrije tijd, buiten school en op het werk heeft verzameld. De resultaten laten zien hoeveel minuten per hoofd van de bevolking gemiddeld wordt doorgebracht voor beeldschermen buiten het werk en het leren om. Met de wereldwijde Covid-19 pandemie zal de totale tijd die mensen voor de schermen doorbrengen weer aanzienlijk hoger zijn.

De gegevens laten zien hoeveel minuten per dag een gemiddeld persoon in een land besteed aan het kijken naar televisie en streaming diensten, het spelen van videogames en het kijken naar sociale media. Deze cijfers zijn onderzocht om te berekenen hoe ver elk land afwijkt van de mediaan met betrekking tot schermtijd. Ook werd het gemiddeld aantal minuten dat iemand z’n mobiele telefoon gebruikt meegenomen in de analyse, om een idee te geven van hoeveel tijd mensen in totaal spenderen op hun telefoons ten opzichte van andere landen. We publiceren deze gegevens met als doel mensen te inspireren. En hopen we aan te sturen om verder na te denken over hoeveel tijd iedereen doorbrengt met het kijken naar beeldschermen, wat voor impact dit heeft op de algemene gezondheid van de ogen op lange termijn.

Schermtijd in vrije tijd
  • TV
  • Streamen
  • Video Games
  • Sociale Media
  • Smartphone
  • Afwijking van het gemiddelde in %
Totale Score
  • Totale Score
Methodologie

Alle lidstaten van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zijn geanalyseerd voor een selectie van beïnvloedende factoren op de volgende onderzoeksgebieden: "Vrije tijd Beeldschermtijd in minuten per dag".

De OESO-lidstaten Chili, Estland, Griekenland, IJsland, Japan, Letland, Litouwen, Luxemburg, Slowakije, Slovenië, Tsjechië en Hongarije konden niet in de analyse worden opgenomen bij gebrek aan gegevens om de compatibiliteit te waarborgen.

De gegevens werden op 15.10.2020 verkregen.

Berekening

Om de resultaten van alle onderzochte landen te kunnen vergelijken, worden de resultaten op een schaal van 0 tot 100 gestandaardiseerd. Het land met de hoogste totaalscore in de respectievelijke beïnvloedende factoren kreeg een score van 100. Het land met de laagste totaalscore op de respectievelijke beïnvloedende factoren kreeg een score van 0. De score van alle andere landen werd gerangschikt tussen 0 en 100. Het eindresultaat met betrekking tot een onderzoeksgebied was de som van de punten van alle beïnvloedende factoren op het respectievelijke onderzoeksgebied.

Zo was het evaluatieresultaat van het eerste onderzoeksgebied een optelsom van de gestandaardiseerde resultaten van de volgende factoren: "TV", "Streamen", "Videospellen", "Sociale Media" en "Smartphone".

Het eindresultaat was de som van de scores van beide velden die ook op een schaal van 0 tot 100 werden gestandaardiseerd om de eindstand te berekenen.

De volgende normalisering formule werd gebruikt voor de standaardisatie:

Ons team van opticiens staat graag voor je klaar

Veelgestelde vragenVeelgestelde vragenContactContact0800 380 06770800 380 0677

Betalingsmethodes

VISA LogoPayPal LogoMastercard LogoiDeal LogoBetalen op Rekening Logo

Leveropties

DHL Logo

Om veilig te kunnen bestellen

Thuiswinkel